נסיעה בתוואי שטח של חול ים כמו כל נהיגת שטח היא נסיעה מאתגרת, זה תוואי שטח שמעמיס על הג'יפ ומצריך ממנו לספק כוח מנוע רב בכדי להניע את הג'יפ שלנו באדמה רכה שמנסה "לשאוב" אותנו פנימה.
נסיעה בחולות ים תדרוש מאיתנו, כנהגים, כמה חוקי בסיס להתנהלות בשטח מסוג זה.
הכנות מקדימות לנסיעה בחול
ראשית, נבדוק שמערכת הקירור (ונטה, מים ברדיאטור, רדיאטור) תקינה במאת האחוזים וזאת על מנת למנוע את הסיכוי שבאמצע הנסיעה בחול הרכב עלול להתחמם ונאלץ לעצור, מה שעלול לגרום לנו להתקע כשנרצה לחדש את הנסיעה על החול.
שנית, נבדוק שמערכת השימון במנוע תקינה וכמו כן, נוודא שכמות השמן במנוע על הסף התקין.
כלי חילוץ
בטיול שטח מסוג זה נדאג תמיד להגיע עם ציוד גרירה מלא (כננת/ רצועות גרירה, שאקלים), כלי הרמה לרכב (עפ״י סוג הרכב) ועדיפות גם לזוג שפאלות לעת חילוץ.
והחשוב מכל!! לטיול דיונה תמיד נצא עם רכב נוסף! זהו טיול מאתגר שלא מעט נתקעים בו ונאלצים לחכות לחילוץ (לעיתים גם ללא קליטה סלולרית – שימו לב!) .
לחץ אוויר בצמיגים- עוד לפני הכניסה לחול נדאג להורדת אוויר בצמיגים ללחץ אוויר נמוך.
כמה נמוך? שילוב של משתנים – גודל הרכב, גודל הצמיג, סוג הצמיג, עומק החול ועוד.
כמות האוויר המומלצת בנסיעה מסוג זה היא כ- 13PSI, ולעיתים אף פחות.
הסיבה לכך היא כדי שנוכל לפרוס את הצמיג על פני השטח ולהגדיל את המגע של הצמיג עם הקרקע החולית.
חשוב לשים לב – הורדת לחץ אוויר עלולה לעיתים לגרום להיפרדות הצמיג מהג׳אנט.
למידע נוסף בנושא, כנסו למדריך 'לחץ אוויר מתאים לנסיעה'.
בטיחות
על אף שמדובר בדיונה, חשוב לנסוע בקצב הנהיגה שמתאים לכם ולא קצב הנהיגה שמכתיב מי מחבריי הטיול. אל תתנו לאף אחד להוציא אתכם מהאיזור הבטוח שלכם בנהיגה.
לעולם אין להפנות את ההגה בחוזקה ולבלום בו זמנית. אתם עלולים להכנס לזווית מסוכנת או לשבור את הפרונט של הרכב.
היזהרו מהפתעות – לדוג׳: בזנ"טים שלא פינו, חוטי טייל שזרוקים בשטח, בורות, תלוליות וכדומה.
לחץ אוויר נמוך מידי בצמיגים עלול לגרום לפריקת הצמיג מהג'אנט, סעו בזהירות והמנעו מפניות חדות.
חגורות בטיחות- נהיגת שטח בדיונות היא מהירה וקופצנית, חגורות בטיחות הן הכרחיות! הן שומרות עלינו מפני פציעות ומצילות חיים!
היו מודעים לסביבה שלכם. בנסיעה בדיונות לא בטוח שתהיו לבד בשטח (בלי קשר לקבוצה שלכם), קיימת אפשרות בה יגיעו קבוצות או אנשים בודדים נוספים אל הדיונה מכל צדדיה הנוספים באם יש. נהגו בזהירות ושימו לב לתנועות של הבאים מולכם.
כללים כלליים נוספים לנהיגה בחולות
בנסיעה בדיונה, נסע על הילוך High בטרנספר (תיבת העברה) והילוך גבוה באוטומט / בידני נצטרך להחליף הילוכים מ-1 והלאה.
בנסיעה בחולות נרצה שהרכב שלנו יהיה יותר מהיר מאשר שיהיה חזק. הסיבה לכך, היא שכוח יכול לחפור אותנו ואנחנו עלולים להתקע ואילו נסיעה מהירה תועיל לנו ״לרחף״ מעל פני הקרקע.
שימוש בהילוך LOW יהיה רק לצורך חילוץ ולא לנסיעה שוטפת.
הנסיעה בדיונה תמיד תהיה רציפה ככל הניתן ונמנע מלעצור אם אין צורך בכך.
אם בכל זאת יש צורך בעצירה, נשתדל תמיד לעשות זאת במישור/תחילת ירידה (לא באמצע ירידה) ולעולם לא לפני עליה, שכן לא נצליח להתקדם אחר כך במקרה של חוסר כוח.
בכדי לשמור על הפרונט של הרכב, הנסיעה תמיד תהיה עם הגה ישר, הדבר יעזור להפחית לחץ ממערכות הפרונט ולמנוע תנודה מיותרת של ההגה אשר תגרום להאטה.
השתדלו להימנע מלטפס על הרי חול קטנים שיש בשטח, הם מאטים את הרכב ומונעים ממנו התקדמות.
הימנעו מלעלות על שיחים, כיוון שהם יכולים להיתפס תחת הרכב או להאט אתכם. ובכלל, אין לדעת מה מסתתר בתוכם.
בהרבה מהדיונות בתחילת העליה התלולה תהיה זווית חדה יותר מהמישור אותו אתם עוזבים, חשוב לשים לב לכך ולהתאים את מהירות הנסיעה כך שלא תקבלו מכה ושלא תגרמו נזק לתושבות הגיר והמנוע.
בירידה – הימנעו מלחיצה על הברקס, שכן יכולה לגרום לשקיעה של קדמת הרכב בחול הטובעני ועלולה לגרום לנו לקבל זווית לא נעימה.
תמיד שמרו מרחק מהרכב שלפניכם! וכמובן, בקשו שישמרו מרחק מכם באם זה לא קורה.
השתדלו לנסוע תמיד במקומות גבוהים. איזור הדיונה בדרך כלל בנוי בצורה של הרים וגבעות. נסיעה שבין נקודות גבוהות תתן לכם את האפשרות להשקיף על כל האיזור מלמעלה, להבין ולתכנן את הנקודה הבאה שלכם.
לסיכום, אלו הן ההכנות שחשוב שנעשה לפני ובעת הכניסה לשטח חולי, השימוש בפעולות אלו חשוב לצליחת הטיול בצורה תקינה ומהנה!
זכרו לבוא תמיד עם סבלנות. טיול כזה יכול להיות נעים, כיפי, מהנה וזורם אך גם סיכון לשקוע בחול.
ואל תשכחו! הבטיחות הינה החלק החשוב בכל טיול ובכל תוואי שטח שבו נהיה.