נסיעה בתוואי שטח בוצי, כמו כל נהיגת שטח היא נהיגה מאתגרת, זו נסיעה שמעמיסה על הג'יפ ומצריכה ממנו לספק כוח מנוע רב בכדי להניע את הג'יפ שלנו באדמה רכה ומחליקה שמנסה "לשאוב" אותו פנימה.נסיעה בתוואי של בוץ, קשה או קל כאחד – תדרוש מאיתנו, כנהגים, כמה חוקי בסיס להתנהלות בשטח מסוג זה.
הכנות מקדימות לנסיעה בבבוץ
ראשית, כמו בכל נהיגת שטח שאליה נצא, נבדוק שמערכת הקירור (ונטה, מים ברדיאטור, רדיאטור) תקינה במאת האחוזים וזאת על מנת למנוע את הסיכוי שבאמצע הנסיעה בבוץ הרכב יתחמם ונאלץ לעצור.
שנית, נבדוק שמערכת השימון במנוע תקינה וכמו כן, נוודא שכמות השמן במנוע על הסף התקין.
בנסיעת בוץ, נרצה לוודא גם כי כל הפתחים סגורים ככל הניתן, למשל- באיזור המנוע, נוודא עד כמה שאפשר כי אין פתח לבוץ להיכנס לאיזור ולפגום בו.
כלי חילוץ
נדאג להגיע עם ציוד גרירה מלא (כננת/ רצועות גרירה, שאקלים), כלי הרמה לרכב (עפ״י סוג הרכב) ועדיפות גם לזוג שפאלות לעת חילוץ.
והחשוב מכל!! לטיול בוצי תמיד נצא עם רכב נוסף! זהו טיול מאתגר שלא מעט נתקעים בו ונאלצים לחכות לחילוץ (לעיתים גם ללא קליטה סלולרית – שימו לב).
לחץ אוויר בצמיגים
מידת לחץ האוויר בנסיעת בוץ מתחלקת לשתי דיעות.
יש אנשים שמאמינים כי בבוץ צריכים לחץ אוויר גבוהה יותר אפילו מהסטנדרט שאיתו נוסעים בכביש, הסיבה לכך היא שצמיג בלחץ אוויר גבוהה "חורץ" ו"חותך" את הבוץ, שומר על גובה, ולא מתפרס על פני הקרקע – מה שמקטין את סף החיכוך (בשונה מדיונה, למשל).
מנגד, הדיעה השנייה היא שאין צורך שכל הטיול ייעשה בחוסר נוחות עם צמיגים קשים, בטיול צריך גם שהרכב יהיה נעים ונוח לנסיעה.
לכן, ההמלצה בטיולי הבוץ היא לרדת לאיזור ה25PSI, בכדי לקבל גם את נוחות הנסיעה וגם את העבירות הגבוהה בבוץ. (כמובן שיש לסייג על פי סוג הרכב, ברכבים שיכולים לנסוע מהר ועם הרבה כוח כמו לנד-קרוזר/ פג'רו, תתאפשר הורדת האוויר בלי לפגום ביכולות הרכב. לעומת זאת, ברכבים קטנים שאין להם הרבה כוח, כמו ג'ימני/ סמוראי, עדיף להישאר בלחץ אוויר גבוהה בכדי שהצמיג יחרוץ את דרכו הלאה).
בנוסף, בבחינה יש לשים לב גם לסוג הצמיג ברכב.
חשוב מאוד- גם בבוץ הורדת לחץ אוויר עלולה לעיתים לגרום להיפרדות הצמיג מהג׳אנט.
למידע נוסף כנסו למאמר 'לחץ אוויר מתאים לנסיעה'.
בטיחות
בנסיעה בבוץ ובכלל, חשוב לנסוע בקצב הנהיגה שמתאים לכם ולא על פי קצב הנהיגה שמכתיב מי מחבריי הטיול. אל תתנו לאף אחד להוציא אתכם מהאיזור הבטוח שלכם בנהיגה.
יחד עם זאת, בנסיעה בוצית כנראה שתצטרכו לנסוע קצת יותר מהר ממה שאתם רגילים, שכן מהירות בבוץ = צליחת מכשול.
לעולם אין להפנות את ההגה בחוזקה שיכולה להביא למצב שהרכב נוסע ישר עם גלגלים מופנים מה שעלול לגרום לשבר בפרונט הרכב.
במצבי עזרה בחילוץ לכלי רכב אחר, נעשה זאת כשהרכב נמצא בהילוך LOW.
בנסיעה בוצית, הברקסים שלכם פחות אפקטיביים! ברקסים בנסיעת בוץ יהיו פחות משמעותיים. הרכב כן יעצור את הגלגלים, אבל הם ימשיכו להחליק (שימו לב, לא להתגלגל אלא להחליק) קדימה מחוסר החיכוך.
היזהרו מהפתעות – לדוג׳: בזנ"טים שלא פינו, חוטי טייל שזרוקים בשטח, בורות, תלוליות וכדומה.
לחץ אוויר נמוך מידי בצמיגים עלול לגרום לפריקת הצמיג מהג'אנט, סעו בזהירות והימנעו מפניות חדות.
חגורות בטיחות- נהיגת שטח בבבוץ היא מהירה, קופצנית ותזזיתית, חגורות בטיחות הן הכרחיות! הן שומרות עלינו מפני פציעות ומצילות חיים!
היו מודעים לסביבה שלכם. בנסיעה בבוץ לא בטוח שתהיו לבד בשטח (בלי קשר לקבוצה שלכם), קיימת אפשרות בה יגיעו קבוצות או אנשים בודדים נוספים לאותו שביל מצידו השני. נהגו בזהירות ושימו לב לתנועות של הבאים מולכם.
כללים נוספים כלליים
בנסיעה בבוץ, נסע כמעט תמיד על הילוך High בטרנספר (תיבת העברה) והילוך גבוה באוטומט / בידני נצטרך להחליף הילוכים מ-1 והלאה.
בנסיעה בבוץ נרצה שהרכב שלנו יהיה יותר מהיר מאשר חזק. הסיבה לכך, היא שכוח יכול לגרום לנו לשקוע ואילו נסיעה מהירה תועיל לנו ״לרחף״ מעל פני הקרקע. (הבחירה היא כמובן בהתאם אל המכשול, שכן יש מצבים שבהם נצטרך לעבור למצב LOW).
הנסיעה בבוץ תמיד תהיה רציפה ככל הניתן ונמנע מלעצור אם אין צורך בכך. חידוש הנסיעה יהיה קשה שכן הגלגלים יכולים להחליק "על ריק".
אם בכל זאת אנחנו נאלצים לעצור, נשתדל תמיד לעשות זאת במישור/ תחילת ירידה (לא באמצע ירידה) ולעולם לא באמצע המכשול עצמו, שכן לא נצליח להתקדם אחר כך במקרה של חוסר אחיזה.
בכדי לשמור על הפרונט של הרכב, הנסיעה תמיד תהיה עם הגה ישר (ככל הניתן כמובן), הדבר יעזור להפחית לחץ ממערכות הפרונט ולמנוע תנודה מיותרת של ההגה אשר תגרום להאטה.
השתדלו להימנע מטלטולים בשטח (בורות קטנים, גבעות קטנות וכו'), הם מאטים את הרכב ומונעים ממנו התקדמות.
הימנעו מלעלות על שיחים, הם יכולים להיתפס תחת הרכב, להאט אתכם וסתם להידבק לבוץ שגררתם אחריכם ובכלל, אין לדעת מה מסתתר בתוכם.
תמיד חפשו את הקוליסים (החריצים) שעשו רכבים לפניכם (באם יש). החריצים יבנו לכם "תבנית נסיעה" שבה תסבלו כמה שפחות מקפיצות, רעידות ונזקים לפרונט.
תמיד שמרו מרחק מהרכב שלפניכם! וכמובן, בקשו שישמרו מרחק מכם באם זה לא קורה.
טיפ קטן לסיום: מומלץ תמיד לשטוף את הרכב מיד בסיום הטיול בבוץ, אחרת הבוץ מתקשה ועלול להזיק לחלקים/ גומיות שמתחת.
לסיכום, אלו הן ההכנות והדגשים שחשוב שנעשה ונכיר לפני ובעת הכניסה לשטח בוצי קשוח, השימוש בפעולות אלו חשוב לצליחת הטיול בצורה תקינה ומהנה!
זכרו תמיד לבוא עם סבלנות. טיול כזה יכול להיות נעים, כיפי, מהנה וזורם אבל גם עם סיכון לשקיעה בבוץ.
ואל תשכחו! הבטיחות הינה החלק החשוב בכל טיול ובכל תוואי שטח שבו נהיה.