מדריך לנסיעה בשטח סלעי

ביציאה לטיול שטח סביר להניח שתיתקלו לא פעם בין היתר גם במעלות סלעים, בין אם הם בדרך שלכם או בצד, אתם תפנטזו על הטיפוס הכי חלק, אלגנטי ופשוט שתוכלו לבצע תוך הקפדה על שמירת מכלולי הרכב בגחון. נסיעה בשטח טכני (סלעי) תהווה לנו חוויה גדולה לצד חששות שלא לפגוע ברכב או חלילה שלא להתקע ללא יכולת להתקדם.

לשם כך, הכנו לכם מדריך קצר וענייני עם כמה כללים בסיסיים וחשובים להתנהלות נכונה בשטח טכני.

הכנות מקדימות לנסיעה:
ראשית, כמו בכל נהיגת שטח שאליה נצא, נבדוק שמערכת הקירור (ונטה, מים ברדיאטור, רדיאטור) תקינה במאת האחוזים, על מנת למנוע את הסיכון שבאמצע הדרך הרכב יתחמם ונאלץ לעצור (לאף אחד מאיתנו לא כיף לעצור בזווית קיצון לאחור). בנוסף, לרוב נסיעות במעלות טכניים יהיו בתקופת הקיץ (כשיבש ולא מחליק), ולכן יש חשיבות עליונה למערכת הקירור שכן היא צריכה לעבוד אקסטרה כדי לקרר את הרכב שעובד קשה בזוויות קיצון

שנית, נבדוק שמערכת השימון במנוע תקינה וכמו כן, שכמות השמן במנוע על הסף התקין.

הבדיקה אחרונה שנבצע היא למערכת ה4×4, נוודא שהיא עובדת בצורה מלאה, תקינה וטובה. בלי 4×4 אי אפשר יהיה להתקדם במעלות!

כלי חילוץ:
כמו בכל טיול, מומלץ מאוד להגיע עם ציוד חילוץ מלא (רצועות גרירה,שאקלים/ערכות חילוץ/כננת) ועדיפות גם להצטייד בזוג שפאלות לעת החילוץ.
כננת משיכה היא אחת התוספות ההכרחיות כמקדם חילוץ בשטח וכדאי מאוד להצטייד בה או לפחות שהרכב שעולה ראשון יהיה בעל כננת ויכולת לסייע בעת הצורך.
קשירת הכננת לעץ/רכב עוגן מקדימה ומשיכה מתוך הרכב תסייע בצורה המיטבית ביותר על פני כל פתרון חילוץ אחר.

וכעת, הכלל החשוב מכל!! כמו בכל טיול שטח, תמיד נצא עם רכב נוסף! ובנהיגה בשטח טכני בפרט, זהו טיול מאתגר שלא מעט נתקעים בו ולעיתים יכולים להיכנס לשיפועי צד בסכנת התהפכות.

לחץ אוויר בצמיגים:
הורדת האוויר בגלגלים בשטח טכני זהה להורדת האוויר בנסיעה בשטח חולי.
טרם הכניסה למעלה נדאג להורדת אוויר בצמיגים ללחץ אוויר נמוך.
כמה נמוך? שילוב של משתנים – גודל הרכב, גודל הצמיג, סוג הצמיג, עומק החול ועוד.
כמות האוויר המומלצת בנסיעה מסוג זה היא כ- 13PSI ולעיתים אף פחות.
הסיבה לכך, היא כדי שנוכל לפרוס את הצמיג על פני השטח ולהגדיל את המגע של הצמיג עם הקרקע הסלעית. 
חשוב לשים לב – הורדת לחץ אוויר עלולה לעיתים לגרום להיפרדות הצמיג מהג׳אנט.
מידע נוסף בנושא, ניתן למצוא במדריך לחץ אוויר מתאים לנסיעה.

בטיחות
נקודות חשובות:

תמיד השתמשו במכוון! הוא יעזור לכם לשים לב לכל הפרטים שאין באפשרותכם לראות מתוך הרכב.

נסיעה קשובה– לעולם אל תיסעו מהר במעלות, זה המתכון הבטוח לשבירה, הקפידו לנסוע לאט ובריכוז.

אל תתנו לאף אחד להוציא אתכם מהאזור הבטוח שלכם בנהיגה– אם הגעתם לאזור שאתם לא בטוחים שתצליחו לעבור, השתמשו בדרך חליפית.

נהגו בעדינות– בצעו הכל במתינות, גם בסיבובי ההגה ובעיקר בעת הטיפוס. סיבוב ההגה במהירות עלול להכניס אתכם לשפ"צ (שיפוע צד). בנוסף, שימו לב לשימוש נכון בברקס, כל לחיצה חזקה על הברקס משנה את העברות המשקל ברכב ויכולה להכניס אותנו למצבים לא נעימים.

היזהרו מהפתעות– לדוג׳: בזנטים שלא פינו, חוטי תיל, בורות, תלוליות וכדומה. בטיפוס של שטח טכני ברוב המקרים פשוט לא נראה מה שקורה תחת הרכב שלנו, לכן, פעלו באקסטרה זהירות.

לחץ אוויר נמוך מידי בצמיגים– דבר העלול לגרום לפריקת הצמיג מהג'אנט, סעו בזהירות והמנעו מפניות חדות.

חגורות בטיחות– נהיגת שטח טכנית היא כיפית ומהנה, אך באותה נשימה גם לא פשוטה ויכולה להכניס אותנו למצבים לא נעימים. חגורות בטיחות הן הכרחיות! הן שומרות עלינו מפני פציעות ומצילות חיים!

היו מודעים לסביבה שלכם- בנסיעה בשטח טכני לרוב לא יבואו מולכם רכבים, אך עדיין יש לנהוג במשנה זהירות, בקשו מאנשים שלא להתקרב לרכב בעת הטיפוס ותמיד תשמרו על תקשורת עם המכוון שלכם. נהגו בזהירות ושימו לב לתנועות של הכלים שלפניכם, היצמדות לרכב שלפניכם תסכן גם אתכם במקרים של הידרדרות או קושי בטיפוס.

יש לשמור תמיד מרחק מהרכב שלפניכם! וכמובן, בקשו שישמרו מרחק מכם באם זה לא קורה. לא מתחילים לטפס לפני שהרכב שלפניכם סיים!

דגשים נוספים לנהיגה טכנית בסלעים:

הילוך Low בטרנספר (תיבת העברה) והילוך נמוך באוטומט / הילוך 1 בידני.
בנסיעה מסוג זה, נרצה שהרכב שלנו יהיה יותר חזק מאשר יותר מהיר. הסיבה לכך, שמהירות גבוהה יכולה לגרום לאוטו להתאמץ הרבה יותר ולהביא לנזקים חמורים כמו: התחממות מנוע, חימום הגיר וכו'.

במצב בו אנו מסייעים בחילוץ– נעשה זאת בהילוך Low, בנוסף, אם אנחנו משמשים לו כעוגן לכננת, נהיה במצב ניוטרל ללא "הנדברקס". 

הפסקות במהלך הדרך– תמיד נבצע באזור מישורי ולעולם לא באמצע המכשול עצמו, שכן לא נצליח להתקדם אחר כך במקרה של חוסר אחיזה.

שמירה על הפרונט של רכב– הנסיעה תמיד תהיה עם הגה ישר (ככל הניתן כמובן), הדבר יעזור להפחית לחץ ממערכות הפרונט ולמנוע תנודה מיותרת של ההגה אשר תגרום להאטה. אם צריכים כן לתמרן בתוך המעלה, נעשה זאת בזהירות מרובה.

הימנעו מכניסה לשיפועי צד– השתדלו להימנע מטלטולים והצלבות שיכולים להכניס אותנו לשיפועי צד וזוויות בעייתיות.

חפשו תמיד את הנתיב בו נסעו רכבים לפניכם– (באם יש). הנתיב יתווה לכם מעין "תבנית נסיעה" שבה פחות תגרמו למאמץ ברכב.

לסיכום, אלו הן ההכנות והדגשים שחשוב שנכיר לפני הכניסה לטיפוס טכני קשוח, השימוש בפעולות אלו חשובות לצליחת המעלה בצורה תקינה, מהנה ובמינימום נזקים!

זכרו לבוא תמיד עם סבלנות. מעלה יכול להיות זריז וקליל לאחד אבל מאתגר וקשוח לשני, אל תאיצו באף אחד "לרוץ" קדימה ולסיים.

הבטיחות הינה החלק החשוב ביותר בכל טיול ובכל תוואי שטח שבו נהיה.

תהנו! 

אהבתם את התוכן? שתפו אותו עם חברים

עגלת הקניות0
אין מוצרים בעגלת הקניות!
המשך קנייה
0

מבצע קיץ לשבוע הקרוב!

טרמוסטט מוגדל + רדיאטור אלומיניום + פתח אוורור למכסה מנוע ב-1599 ש"ח בלבד!

ג'ימיני JB43

דילוג לתוכן