צמיגים הם הקשר הישיר שלנו לכביש! אנחנו חייבים לדעת ולהבין אילו צמיגים אנחנו שמים, מה אנחנו מתקינים, מה היעוד של הצמיגים שאנחנו נרכיב ואיך זה מתבטא בפועל בנסיעת כביש\שטח.
לצמיג יש 3 חלקים שחשוב להכיר על קצה המזלג:
הסוליה – שכבת הגומי של הצמיג, זו שמראה את "הצורה" של הצמיג. בחלקה החיצוני ישנם חריצים, הם אחראיים על ניקוז המים בנסיעה על כביש רטוב, קירור הצמיג בעת נסיעה והם גם אלו שיעניקו את האחיזה לצמיג על הכביש/מסלול.
במקרה שלנו, הג'יפאים, צורת הצמיגים תהיה קריטית לנסיעת השטח שלנו ובחלק מהמקרים אפילו ההבדל בין אם לעבור מכשול או לא. ואיך? מיד תבינו.
דופן – צד הצמיג: העובי והגובה שלו. חלק זה מהווה חלק עיקרי בשלד הצמיג, האחראי לתמיכה במבנה שלו. הדופן בצמיגי שטח צריכה להיות מאסיבית, חזקה וקשוחה כיוון שהיא צריכה להתמודד עם משקל הרכב בזוויות משופעות ובלחץ אוויר נמוך. לרוב יש 2 שכבות בדופן הצמיג, ובחברות ספציפיות של צמיגים יש אפילו 3 שכבות. השכבות נקראות גם "פליי" (PLY).
עקב – החלק בצמיג בו יש מגע בין הצמיג לחישוק (הג'אנט). הוא מורכב בעיקרו מחוטי פלדה המהדקים את הצמיג לחישוק. נקרא בשפה מקצועית גם "בולס" (Buls).
אחרי שהבנו ממה מורכב צמיג, ממש על קצה המזלג, אנחנו צריכים להבין למה ומדוע ישנם צמיגים שונים. מה ההבדל בין צמיג שטח לצמיג כביש, ואיך נראה צמיג חצי חצי שמשלב ביניהם?
צמיגי כביש – צמיג שסולייתו מיועדת לנסיעת כביש, החריצים שלו לא עמוקים והוא יודע להתמודד בצורה מדוייקת עם ניקוז מים (ביחס לצמיגי שטח, למשל). הצמיג יהיה לרוב עשוי מגומי רך יותר ולא מחוזק בעוד שכבות בכדי לקבל נסיעה נעימה ורכה על הכבישים.
היתרונות שלהם הם בנסיעת כביש נעימה, שקטה, בעלת ניקוז מים טוב יותר וצריכת דלק נמוכה יותר.
החסרונות שלהם זה שהם לא "יעבדו" כמו שצריך בנסיעה בשטח רציני של בוץ\סלעים\דיונה, ובנסיעה מסוג כזה הם עלולים להיקרע מהר מאוד.
צמיגי חצי חצי – צמיג שמצליח לשלב, עד כמה שניתן, את יכולות השטח והכביש. הצמיג יהיה עם "קוביות" יותר גדולות ובולטות וטיב חומריו יותר עמיד לנסיעת שטח. צמיג כזה מיועד למי שנוסע עם הרכב בצורה יום יומית ומחפש לרדת לשטח מידי פעם.
היתרונות שלהם הם בנסיעת שטח משולבת כביש בצורה המיטבית, הם יעלו איפה שצמיגי כביש לא יצליחו להתקדם ויהיו יותר עמידים לקרעים ולפציעות דופן.
החסרונות שלהם הם בכך שהמשקל שלהם כבד יותר מצמיגי הכביש, הם יותר קשים על הכביש ופחות נעימים מצמיגי הכביש, וצורכים מעט יותר דלק בגלל המשקל.
צמיגי שטח מלא – צמיגים אלו יהיו בנויים בצורה קשוחה, שתיתן את המענה הטוב ביותר לנסיעת שטח קשה. ה"קוביות" שלהם יהיו בולטות הרבה יותר והן יראו למעשה כמו שיניים לצמיג שינגסו בעצמן בכל סלע, בוץ או חול שיקרה בדרכן. הצמיגים עשויים מכמה שכבות גומי אשר נקראות גם PLY.
היתרונות שלהם הם באחיזת שטח מירבית, בכל תוואי שטח הם יתנו את המענה המנצח לעומת כל אחת מהאופציות האחרות.
החסרונות שלהם הם במשקל כבד (בגלל שהם מחוזקים לשטח) ובכך שצמיגי שטח מלא אוחזים פחות טוב על כביש רטוב בגלל מרווח וגודל הקוביות. בנוסף, בנסיעה מרובה על כביש גובה הקוביות נשחק לאט לאט עם הזמן.
לסיכומו של עניין, מומלץ לבחור בקפידה את הצמיג שהולך לשמש אותנו עפ"י הצורך שלנו. וכן כדאי להתייעץ גם עם בעלי מקצוע מהתחום.
חשוב מאוד לדעת שצמיגים זה משהו שאסור להקל בו ראש, יש ללכת רק למקום מוכר, לקנות רק צמיגים עם תאריך חדש (בתחום שטח גם עד שנה זה מצויין!) ותמיד לבחור את מה שמתאים לכם ולא מה שלוחצים עליכם לקנות.